Ashwagandha czy rzeczywiście warto ją stosować?‎

Ashwagandha czy rzeczywiście warto ją stosować?‎

Ashwagandha - co to za zioło?
Synonimy: Witania ospała, śpioszyn lekarski, indyjski żeń-szeń


Popularność tego chińskiego zioła, jakim jest ashwagandha z roku na rok rośnie. Od lat wykorzystuje się jego lecznicze działanie na zdrowie człowieka. Ma swoich zwolenników jak i przeciwników, wciąż prowadzonych jest wiele badań, które mają wykazać działanie ashwagandhy na zdrowie człowieka.

 

Na co stosować ashwagandę?

 

Ashwagandha inaczej nazywana jest żeń-szeniem chińskim lub indyjskim. Należy do rodziny psiankowatych a pochodzi z Azji południowo-wschodniej. Wykorzystywana jest w medycynie chińskiej, indyjskiej i ajurwedyjskiej. Surowcem leczniczym są korzenie, liście, kwiaty jak i nasiona, ale najcenniejszy jest korzeń oraz owoce. Roślina uznawana jest za taką, która działa nie tylko na ciało, ale również na umysł.

 

Lecznicze właściwości ashwagandy 

 

Ashwagandha jest bogata w:

•                   saponiny

•                   flawonoidy

•                   alkaloidy

•                   glikowitanolidy

•                   witanolidy

 

Na początek warto wspomnieć, że ashwagandha zaliczana jest do adaptogenów. To pojęcie od pewnego czasu jest niezwykle popularne. W ciągłym natłoku pracy, codziennym stresie nasz organizm jest nieustannie napięty, nie ma czasu na regenerację. A to wszystko przekłada się na złe samopoczucie, spadek odporności, brak motywacji i słaby stan naszej psychiki. To właśnie to chińskie zioło zwiększa naszą odporność na stres, polepsza sen, przywraca nam siły witalne, a także polepsza kondycję odporności. Jest to roślina, która ma działanie holistyczne. Ashwagandha posiada silne działanie wyciszające jak i relaksujące. Ponadto pozwala organizmowi szybciej dostosować się do nowej sytuacji a także poprawia kondycję fizyczną. Bardzo często skomplementowana jest przez osoby aktywne jak i zawodowo uprawiające sport.

Ashwagandha posiada działanie antybakteryjne za które,  odpowiadają witanolidy. Obniżają również ciśnienie krwi, które jest ściśle powiązane również z uczuciem niepokoju czy niepewności. Okazuje się, że roślina pozytywnie wpływa również na osoby cierpiące na stany depresyjne, gdyż pomaga osiągnąć stabilizację psychiczną. Co za tym idzie można wykorzystać ją we wspomagającym leczeniu schizofrenii, choroby dwubiegunowej lub nerwicy.

Żeń-szeń indyjski ma udowodniony pozytywny wpływ na męskie dolegliwości. Przede wszystkim przyczynia się do poprawy jakości spermy jak i ruchliwości plemników. Co jest niezwykle ważne przy planowaniu ciąży. Ashwagandha podnosi poziom libido u mężczyzn, ale również u kobiet.  Roślina ma również wpływ na poziom hormonów w ciele człowieka.

 

Badania na temat ashwagandhy

 

Wiele nowych badań związanych z ashwagandhą odnoszą się do jej działania na komórki nowotworowe. Okazuje się, że wg nowych badań, które były prowadzone na szczurach ashwagandha redukuje ryzyko wystąpienia raka: piersi, jelita grubego, płuc a także trzustki. Za to zjawisko prawdopodobnie odpowiadają witanolidy, które znajdują się w zielonej części rośliny. Badania są wciąż w początkowej fazie, jednak dają obiecujące wyniki.

 

Warto wspomnieć o tym, że ashwagandha pomaga wrócić do formy po przebytej chorobie, a także np. w trakcie lub po chemioterapii. Leczenie nowotworów jest przeważnie niezwykle wycieńczające dla organizmu. Wszelkie zioła, które pomagają przywrócić siłę, apetyty chęć do życia będą niezwykle pomocne. Ponadto chiński żeń-szeń wyrównuje poziom białych krwinek we krwi. A jak wiadomo to one odpowiadają za zwalczanie patogenów w ciele. Spowodowane jest to przez dużą ilość żelaza w roślinie. Żelazo poprawia również stan osób chorujących na anemię, a także wpływa, na jakość hemoglobiny.

 

Ashwagandha działanie neuroprotekcyjne 



Według nowych doniesień ashwagandha powoduje wzrost komórek nerwowych w organizmie, zwłaszcza w mózgu. Chroni mózg przed niekorzystnym działaniem wolnych rodników. Czyli ochrania nasz mózg przed procesem starzenia się. Ta roślina może stać się idealnym lekiem przeciwko chorobie Alzheimera. Wciąż potrzeba wiele doświadczeń jak i badań nad działaniem substancji aktywnych ashwagandhy.

 
ashwagandha


To, co znajdziesz u nas

Na stroniemojazielarnia.pl znajdziesz szeroki wybór produktów z ashwagandy. Firma Himalaya stworzyła tabletki o działaniu antystresowym.  Opakowanie zawiera 60 tabletek z wyciągiem z ashwagandy. Są one łatwe w użyciu, pamiętaj, aby ich suplementację skonsultować z lekarzem.

ashwagandha-himalaya


 

Dla osób, lubiących bardziej tradycyjną formę ziół, oferujemy zioło cięte. Możemy z niego przygotować odwar, który należy spożywać dwa razy dziennie. Gdy nasz organizm narażony jest na czynniki stresowe, zmniejsza się odporność, a także szybciej zużywane są składniki odżywcze. Co za tym idzie nasze ciało narażone jest na rozregulowanie wszelkich procesów w nim zachodzących. To właśnie korzeń ashwagandy pomoże Ci złapać balans, poprawia koncentrację i odporność.

 

ashwagandha-ziolo-ciete

 

Ashwagandha jest rośliną o bardzo szerokim spektrum zastosowania. Zaliczana jest do adaptogenów, które wspomagają nasz organizm w tych ciężkich czasach ciągłego napięcia i biegu.  Znana jest od wieków, jednak dopiero od pewnego czasu rozpoczęto badania nad niektórymi aspektami leczniczymi tego zioła. Są one obiecujące i dają nadzieję na rozwój ziołolecznictwa.

 

Literatura

•       Effcacy and safty of ashwagandha root extract in subclinical hypothyroid pattients a doubl-blind randomized placebo-controlled trial, A.K. Sharma, I. Basu, S. Singh, The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 2018

•                   Ashwagandha – roślina o udokumentowanych właściwościach prozdrowotnych, M. Połumackanycz, A. Forencewicz, M. Wesołowski, A. Viapiana, Farmacja Polska, nr: 8, 2020

•                   Adaptogeny koordynujące reakcje organizmu na stres i zaburzenia homeostazy – pomocą w prewencji chorób cywilizacyjnych, B. Dąbrowska Bernstein, M. Moskalik, D, Wydro, 2015

•                   Oficjalna strona Internetowa – www.swiat.kwiatow.pl

•                   Adaptogeny, M. Petitto, 2023

•                   Zioła dla układu nerwowego, M. E. Senderski, 2017

•                   Adaptogeny od A do Z, D. Winston, S. Maimes, 2019