Melatonina na sen - jakie ma właściwości?

Melatonina na sen - jakie ma właściwości?
Problemy ze snem dotykają od czasu do czasu każdego z nas – mogą wiązać się chociażby ze zwiększoną ilością stresorów w naszym codziennym życiu czy też ważnymi, przełomowymi dla nas wydarzeniami. W takich momentach warto mieć pod ręką skuteczny i bezpieczny suplement diety, który ułatwi zaśnięcie i zadba o dobrą jakość snu. Mowa tu melatoninie – działanie tego hormonu, który produkowany jest przez szyszynkę, polega między innymi na regulacji rytmu dobowego. Jakie właściwości posiada ta substancja oraz kiedy i w jaki sposób warto ją stosować – na te pytania odpowiemy w poniższym artykule.

Melatonina na sen – jak działa?

Melatonina, hormon wydzielany przez szyszynkę, odpowiada za regulowanie naszego rytmu dobowego. Jego stężenie we krwi w trakcie dnia jest niskie, nocą zaś osiąga swoją maksymalną wartość. Taki rytm jej produkcji obowiązuje u wszystkich osób powyżej 6 miesiąca życia, choć różnorodne schorzenia i okoliczności mogą wpływać na jego rozregulowanie. Jakie właściwości wykazuje melatonina? Działanie tego hormonu ułatwia nam zaśnięcie i zwiększa jakość snu, przyczyniając się między innymi do redukcji ilości przebudzeń. Co więcej, odpowiedni poziom melatoniny dopasowuje pracę jelit do rytmu dnia, zwiększa poziom serotoniny, a także zmniejsza objawy stresu oksydacyjnego. Badania wskazują również, że hormon ten wykazuje właściwości przeciwnowotworowe.

Melatonina – właściwości i objawy niedoboru

Hormony produkowane przez nasz organizm wpływają na wiele różnych sfer naszego codziennego funkcjonowania i dobrym przykładem jest w tym przypadku właśnie melatonina. Właściwości tej substancji sprawiają, że w okresie jej największego stężenia, które ma miejsce między 24 a 3 w nocy, wchodzimy w fazy snu głębokiego. Nad ranem jej poziom zaczyna natomiast stopniowo spadać, co wiąże się z wystąpieniem fazy REM. Warto jednak wiedzieć, że jej stężenie regulowane jest także przez podejmowane przez nas w ciągu dnia aktywności – jego nagły wzrost możemy zaobserwować na przykład po intensywnym wysiłku psychicznym bądź fizycznym. To właśnie z tego powodu możemy stawać się wówczas senni.

Niedobór melatoniny będzie skutkował jednak nie tylko zmęczeniem, ale również pogorszeniem koncentracji i spowolnieniem procesów myślowych. Warto wiedzieć, że poziom melatoniny można zbadać – wówczas laboratorium pobiera od nas w godzinach nocnych 3 próbki śliny.

Melatonina, działanie – od czego jest ono uzależnione?

To, w jakiej ilości zostanie wyprodukowana melatonina, jest ściśle związane z ekspozycją na promienie słoneczne. W związku z tym, gdy nadchodzi wieczór, brak słońca powoduje rozpoczęcie produkcji tego hormonu, a gdy zaczyna świtać, następuje jej zahamowanie. To właśnie z tego powodu osoby, które korzystają bezpośrednio przed pójściem spać z telefonu, komputera czy telewizora, mogą mieć problemy z zaśnięciem. Tego rodzaju trudności mogą doświadczać również osoby pracujące na nocne zmiany czy podróżujące między strefami czasowymi. Co więcej, zaburzeń rytmu dobowego doświadczają również osoby niewidome.

Melatonina na sen – kiedy warto sięgnąć po sprawdzone suplementy diety?

Jeśli problemy ze snem nie są przewlekłe, z powodzeniem można sięgnąć po suplementy diety z melatoniną, w których składzie często znajdziemy również zioła o działaniu odprężającym. Działanie tego rodzaju produktów nie będzie jednak wystarczające w leczeniu bezsenności, które powinno odbywać się pod opieką lekarza, który przepisze nam odpowiednie leki i zaleci dopasowane do naszych potrzeb dawkowanie.

Melatoninę na sen ogólnie rzecz biorąc, można stosować w przypadku problemów z rytmem dobowym o różnym podłożu. Po suplementy diety tego rodzaju sięgają na przykład osoby wykonujące pracę zmianową czy doświadczające jet lagu, a także seniorzy, osoby niewidome czy cierpiące na zaburzenia depresyjne. Melatoniny na sen nie powinno się jednak stosować w przypadku ciąży i karmienia piersią, chorób autoimmunologicznych, zaburzeń hormonalnych oraz związanych z pracą nerek i wątroby.